Beras yang tumpah ke dalam periuk, ibarat limpahan rezeki yang melimpah ruah daripada Allah s.w.t. Membawa kemakmuran yang berterusan. Semoga dapur Beras Tumpah saya juga dapat memberi manfaat kepada semua insan.... Insya'allah.

Sabtu, 21 Januari 2012

Jem Mulberi.

Kat sekolah saya ada beberapa pokok Mulberi.  Baru-baru ni, berbuah lebat.  Kemerahan penuh pokok.  Kalau yang dah ranum tu sampai hitam.  Ermmmm.... sedapnya.  Manis dan bersari.  Apa lagi, pungut la.  Dapat juga setengah besen.

Ha..... ni la mulberi.
Kasi close up sikit....
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
Terliur rasanya!

Yang hitam ni dah ranum... berjus dan bersari.
Saya pilih yang hitam-hitam je lah makan sebab yang merah-merah tu rasanya agak masam sikit.  Tapi bila dah banyak-banyak ni nak simpan, takut rosak pula.  Apalagi buat aje jem!!!

Ni la rupa jemnya!
Dapat la juga satu bekas sebesar botol jem yang biasa kita beli tu.


Bila sapu aje kat roti..... masuk dalam mulut......ermmmmmmmm sedapnyaaaaaaa.  Rasa yang fresh gitu.

Warna merahnya asli.
Selain jem dapat la juga dibuat jus.... Minum anak-beranak.  Kan banyak khasiatnya.

Perasa dan pewarna asli... fresh dari pokok.
Susah ke nak buat?
Senang aje... sape-sape pun boleh buat.  Cuma cuci buahnya dan kisar bersama sedikit air.  Rebus sampai mendidih.  Tapis patinya untuk dibuat jus.  Sarinya masak terus hingga pekat.  Dah tu tambah aje gula mengikut selera masing-masing.  Dah noleh sapu atas roti.

Cadang nanti nak buat tart pakai jem ni la.... hi hi hi.  Ganti nenas.

Tiada ulasan:

Rakan-rakan