Beras yang tumpah ke dalam periuk, ibarat limpahan rezeki yang melimpah ruah daripada Allah s.w.t. Membawa kemakmuran yang berterusan. Semoga dapur Beras Tumpah saya juga dapat memberi manfaat kepada semua insan.... Insya'allah.

Selasa, 29 November 2011

Jeruk Ikan Duri.

Masakan ni boleh tahan lama.  Makin lama, makin sedap rasanya.  Boleh guna macam-macam jenis ikan ikut citarasa masing-masing.  ikan kembung, tongkol, dan macam-macam lagi. Menu untuk kenduri pun ok juga....


 Bahan-bahan:
1 ekor ikan duri - saiz sederhana.
1 labu bawang besar - belah 6.
1 labu bawang putih. - belah 2.
3 inci halia - mayang panjang-panjang.
1 batang lobak merah - mayang panjang-panjang.
15 tangkai cili padi.
1 sudu biji sawi.
3 sudu cuka.
2 liter air.
sedikit kunyit.
garam dan gula secukup rasa.
minyak untuk menggoreng.

Cara-cara:
1.  Potong dan bersihkan ikan.
2.  Perapkan ikan dengan garam kunyit dan goreng.
3.  Panaskan minyak, tumiskan biji sawi dengan seulas bawang putih yang dimayang.
4.  Masukkan air, cuka, garam dan gula secukup rasa.
5.  Bila mendidih, masukkan ikan dan semua bahan yang ada.
6.  Biarkan mereneh hingga sebati rasanya.
Jika suka boleh ditambah sedikit perasa.  Siapppp....

2 ulasan:

KhaiZa berkata...

kadang-kadang terngin jugak nak masak mcm nih.. perlbagai sikit.. tapi En Hubby kurang la masak2 mcm nih... Sayur pun kurang... Buat sayur kangkung goreng belacan pun sikit jer makannya..

Ajieda Ajis berkata...

Sama la... kalau kategori hubby tu mmg cmtu...

Rakan-rakan